– Mange av oss tar valget mellom sunt og usunt i butikken, sa eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen da hun delte ut den helt nye kjedeprisen til årets vinner av NM i frukt og grønt. Hun takket for jobben som gjøres i dagligvarebutikkene hver dag for å få flere til å velge sunt. Meny gikk av med seieren for beste frukt- og grøntkjede, Coop Mega Bekkestua, Spar Hjelmeland vant butikkprisene og Irene Agnalt fra Rema ble årets frukt- og grøntambassadør.

Arvid Stærkeby, Kiwi, Einar Gundersen, Meny, Tone Kristin L. Munthe, Spar / Eurospar, og Åse Michaelsen, eldre- og folkehelseminister.

Konkurransen NM i frukt og grønt blir i år arrangert for 11. gang, men kjedeprisen er ny av året.
– Ved å hedre en kjede ønsker vi å bidra til at alle butikkene i kjeden skal yte maks. Ikke bare de beste. De som jobber med å fremme de grønne, sunne og deilige produktene hver dag fortjener alle en medalje for innsatsen for folkehelsen, fastslår prosjektleder i NM i frukt og grønt, Gerd Byermoen.

Meny er kjeden som scorer høyest på frukt- og grøntandel. De har jobbet godt med frukt- og grøntkategorien i mange år, og dette bærer nå frukter. Kiwi er en god nummer to, og scorer høyt på organisk vekst i konkurranseperioden. Den siste pallplassen i år gikk til Spar / Eurospar. Også denne kjeden fra Norgesgruppen.
Coop har også intensivert arbeidet med frukt- og grøntkategorien i det siste, og selv om de ikke har nådd topp tre i årets kåring, er det Extra-kjeden som kan vise til den største veksten av alle kjedene i året som har gått. Dette lover godt for den videre konkurransen i året som vi nå har begynt på.
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har tidligere hatt flere kåringer for Norges beste butikk på frukt og grønt. Disse vinnerne er forbilder for andre i kjeden, og er ekte entusiaster. Nielsens salgstall legges til grunn når frukt- og grøntandelen måles, og i tillegg gjøres butikkobservasjon av butikkene som går til finalen. I år er butikkene delt inn i to klasser; butikker over og under 1.000 m2.
Årets butikkvinnere
Førsteplassen for årets butikk i klassen for butikker over 1,000 m2 er Coop Mega Bekkestua.

Silje Jørmeland, Spar Hjelmeland, Anita Pettersen, Coop Mega Bekkestua og John Eivind Aasen, Meny Fornebu.

– Anita Pettersen, som er frukt- og grøntansvarlig i butikken gjennom mange år, lever og ånder for avdelingen sin. Hun lærer opp kundene til å ta i bruk nye produkter ved hjelp av smaksprøver og tips og råd, både i form av oppskriftstips og personlig rådgiving. Selv sier hun at hun henter ny inspirasjon i de mange nye grønnsaksbutikkene på Grønland, sa direktør Guttorm Rebnes i OFG da han overrakte prisen til den glade vinneren.
Årets vinner i klassen for butikker under 999 m2 er Spar Hjelmeland der Silje Jørmeland og hennes team har fått full score på nesten alle punkter av Nielsens feltapparat. Det står det respekt av.
Irene Agnalt ble enstemmig kåret til årets frukt og grøntambassadør av en samlet jury. Irene har tidligere vært norgesmester i frukt og grønt flere ganger. Hun deler av sin kunnskap og erfaring med 62 Rema-butikker på østre Østland. Hun bygger om hele avdelinger, bidrar med håndskrevne plakater som kan printes i butikk. Posepakking av løsvektsprodukter øker salget med opp mot 200 %. Irene bidrar til vekst hos mange. Hun har vært en så god ambassadør at dette nå er blitt jobben hennes.

Irene Agnalt, Rema.

Kjedene ble bedt om å nominere sine kandidater og melde dem på konkurransen, og det kom mange gode forslag. Kjedene valgte selv hvilke kandidater de ville spille inn og som de mente var en god ambassadør. Noen ble meldt på av kjedene, noen ble meldt på av butikksjefen sin, og Obs hadde en intern konkurranse gjennom workshop der den beste kandidaten ble stemt frem av sine egne frukt- og grøntkollegaer. Særlig denne måten å nominere på likte juryen svært godt.
– Vi har reist rundt, møtt mange av kandidatene og snakket med dem, og har sett mange gode måter å jobbe på. Det har ikke vært lett å velge en vinner. Alle de nominerte er gode ambassadører i sine kjeder og fortjener ros og oppmerksomhet, sa Ingvill Størksen, direktør i Virke Dagligvare, som var en av tre jurymedlemmer.
De to andre i juryen var sosiolog og analytiker Vegard Skuterud og Guttorm Rebnes.
Mål om 20 % vekst
Dagligvarebransjen har forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 % innen 2021. Dagligvarebutikkene har en viktig rolle i å sørge for at folk tar gode valg når de handler. Nettopp derfor vil Opplysningskontoret for frukt og grønt hedre dagligvarekjedene som setter frukt og grønt i fokus. Vi vet at vareplassering er viktig for hva som havner i handlekurven, og frukt er i stor grad impulsprodukter.
Alle landets dagligvarebutikker deltar i konkurransen NM i frukt og grønt. Vinnerne har lagt ned stor innsats ved å prioritere frukt- og grøntkategorien høyt for å inspirere forbrukerne til et grønnere kosthold, gjennom alt fra godt utvalg, fristende utstillinger og gode tips og råd til spennende måter å bruke grønnsakene på.
Bakgrunnen for konkurransen er å sette fokus på denne viktige kategorien i dagligvarebutikken, for å trigge konkurransen mellom butikkene og å bidra til at befolkningen spiser mer frukt og grønt. 5 om dagen til alle er det enkle målet og per i dag spiser vi i snitt 3,2 enheter.