Ingunn Haugen Hegdal er utdannet siviløkonom, og har mye erfaring med innovasjon, markedsføring og salg. Frem til nå har nesten hele karrieren vært i matbransjen, der hun har vært med i fra oppstarten av Fjordland, hun har vært i Gilde, og administrerende direktør i Santa Maria og Fleury Michon Norge AS. Hun har også jobbet på kjedesiden i ICA og Kiwi, og har «vokst opp» i en dagligvarebutikk.

Nå skal vi få på plass langsiktige planer og få snudd en negativ trend. Det kan være tøft, men jeg er sikker på at vi vil komme styrket ut av prosessen, fastslår Hegdal.

Posisjonering

Hun tar over en bedrift som har vært svært stor i tidligere tider, men som har vært i en utfordrende posisjon i flere år. Det ligger derfor i kortene at prosessen som nå planlegges innebærer kutt i kostnader og antall ansatte.

Jeg har stor tro på tiden fremover, men det må gjøres grep. Det vil bli en tøff tid, men vi vet hvor vi vil og skal komme styrket ut av prosessen.

Det oppnår vi med å legge en langsiktig strategi mot markedet som gir oss økt vekst slik at vi kan blomstre. Vi skal fortsatt være den nære og kompetente samarbeidspartneren som ønsker å inspirere våre kunder til verdiskapning.  Jeg er opptatt av at vi må få mer fokus på kundene og sørge for å levere det de vil ha. Vi må være kreative og se nye veier inn i fremtiden. Dessuten må vi holde fokus på kvalitet i alle ledd. Det kan være fristende å fire litt på kvaliteten når markedet strammer seg til, men da er det viktigere enn noensinne å opprettholde kvaliteten, fastslår Hegdal.

Mange muligheter

Hun mener det finnes mange muligheter i markedet, men det krever at de blir mer tydelig på hva de vil og at de har langsiktige plan. Primaflor er eid av produsenter, og forpliktet til å omsette det eierne produserer, innenfor avtalte krav og rammer. Samtidig er det klart at Primaflor må styre produsentene til å lage det markedet etterspør, og de må også styre produksjonen slik at den blir best mulig i forhold til effektivitet og kostnad.

Med de rette grepene har vi mye å gå på, og gjør vi dette riktig nå kan det sette oss i førersetet. Det er fortsatt en god produksjon av blomster og planter i Norge, og store deler av den produksjonen bør kunne være levedyktig i forhold til konkurransen fra utlandet. Dersom man ikke er veldig spesialisert kan det nok bli vanskelig å klare seg som liten produsent. De bør trolig være aktivt på jakt etter å finne nettopp sin egen spesialitet, og vi vil gjerne være med på å arbeide frem nye kulturer, sier den nye direktøren, men hun understreker at det betinger at de kommer tidlig inn i planleggingen, og at det finnes et tydelig sannsynlig potensiale for produktet i markedet.

Kjenne kunden

Mye av grunnlaget for om man lykkes med nye produkter dreier seg om timing i forhold til markedet. Hegdal var med på å innføre Fjordland-produktene på markedet, og den massive satsingen hadde neppe gått så bra som den har gjort om det ikke var gjort solide undersøkelser som viste at markedet var modent for den typen produkter.

Det er mange svært dyktige gartnere i Norge, som ikke står tilbake for noen i utlandet når de gjelder å produsere blomster og planter. Noen er også godt orientert om kunden og deres ønsker, men langt fra alle. Jeg tror det er lurt å gå i butikkene selv, snakk med de som står og skal kjøpe blomster og planter og finn ut hva de liker og etterspør – hva som er viktig for dem. Kunnskap om kunden er helt grunnleggende for å kunne levere riktige produkter, påpeker hun.

Potensiell økning

En av de store fordelene med å jobbe i blomsterbransjen er nettopp det at man får jobbe med blomster. Hegdal mener det er svært spennende produkter å jobbe med, samtidig som hun føler det ikke er til å unngå at man blir glad når man omgir seg med så mye vakkert i hverdagen.

Det er godt å se at forbrukerne også gjenoppdager gleden med blomster. Det er en tidligere påvist sammenheng mellom det at når økonomien strammes til og verdensbildet blir mer urolig, så kjøpes det mer blomster. Man søker seg til de nære tingene. Det er kanskje den tendensen vi ser nå.

Årsmøte i juni

Prosessen Primaflor er inne i har egentlig ikke noen enkel deadline, siden forbedringsprosessen skal foregå kontinuerlig. Deler av det som planlegges skal skje over lang tid, mens andre blir satt i verk i løpet av kortere tid. Det som er klart er at ledelsen må ha en plan klar til fremleggelse på årsmøtet i juni.