For ca 20 år siden ble et utvalg av europeiske og amerikanske grønnsaksprodusenter, grossister og detaljister spurt hva de mente ville bli «det neste, store» innen grønnsaker, var svarene varierte og interessante. Innen tomater var det allerede mange ulike produkter, men likevel var det mange som etterlyste enda flere smaker varianter. De ønsket seg også agurker med en mye høyere tørrstoffprosent enn vanlig, noe som i stor grad vil bidra til den økende Fresh Cut-sektoren. Meloner med spiselig skall var et annet populært svar, og det ble også etterlyst en paprika fullstendig uten frø.

Tekst og foto: Gerry Kelman, seniorrådgiver i Breedx

Søt, knasende, frøløs frukt over hele planten

Zeraim Gedera, den gang et av Israels ledende frøselskaper, var blant de første til å utvikle en vertikalt integrert tilnærming, som tok utgangspunkt i behovene til hele kjeden fra produsenten til konsumentene, som stadig leter etter innovative, differensierte, sunne, bærekraftige og rimelige produkter. Paprikaprodusenten Benny Nir ble involvert i det som i utgangspuktet var et småskala-prosjekt. Ingen genetisk modifikasjon eller fancy triks – bare en klassisk avlstilnærming, kombinert med Nirs utmerkede «øye». Den frøløse planten kombinerte mannlig sterilitet i paprikaplanten med et utmerket nivå av parthenocarpy (Utvikling av en frukt uten forutgående befruktning). Resultatet ble en plante med utmerket parthenocarpy, som produserte søt, knasende, frøløs frukt over hele planten. Dette ble altså oppnådd med tradisjonell seleksjon og krysning, ikke ved genetisk

Det utvikles stadig flere varianter av gule og oransje frøløse paprika.

manipulasjon. På dette stadiet var formeringen utelukkende vegetativ.

Angello
In 2007 ble Zeraim Gedera kjøpt opp av Syngenta, og de bygde en forretningsmodell for det svært innovative produktet. Det ble markedsført under navnet Angello, og i 2012 vant det Innovation Award på Fruit Logistica,  og produktet nådde dette året også butikkhyllene i noen supermarkeder i Storbritannia og Nederland.

Rødt er den vanligste, her i avlang form.

Breedx
Utviklingen stoppet ikke med dette, og Benny Nir flyttet fokuseet over på å få frøløs paprika fra planter formert via frø. I 2017 ble så israelske Breedx etablert, og med lisensen fra Syngenta fortsatte de prosjektet i samarbeid med Benny Nir. Breedx fokuserer på konvensjonell avl av spesialiserte grønnsaker, og har blant annet utviklet et svært innovativt avlsprogram for smakegenskaper til tomater med unik form. De har nylig også begynt med avl på melon, men søt, velsmakende, frøløs paprika er fortsatt «spydspissen» i Breedx aktiviteter.

Pepperito
I dag selges Breedx frøløse minipaprika-varianter under Pepperito-merket og fokuserer på to snacksegmenter;  1Bite, med en lengde på opptil seks cm, og mini-Kapia, med en frukt på mellom 8 og 15 cm. Ytterligere snacksegmenter er på gang og vil snart bli kommersielle.

De har også røde paprika med en rundere form.

Per i dag er det tre varianter som kan reproduseres fra frø. To av rød minikapia og en rød 1Bite. Andre varianter, som foreløpig formeres vegetativt, vil trolig snart kunne frøformeres. Mens rødt er den dominerende fargen, er det også gule og oransje varianter i porteføljen. Som Lior Carmeli, Breedx CEO sier; «Vårt mål er å ha alle de vanlige fargene for kommersiell produksjon i hvert segment i løpet av de neste to-tre årene, og de skal være frøformert».

Den kommersielle produksjonen av Breedx frøløse paprika foregår i dag i Spania for det europeiske markedet, i Mexico og Canada for nordamerika, og i både Sør-Afrika og Israel for lokale markeder.