Energiprisene har fått mange til å måtte tenke nytt i høst. Så også på lys. Selv om LED-armaturer fortsatt er en langt større investering enn tilsvarende HPS, er det stadig flere gartnere som vurderer denne teknologien, enten helt eller i hybridløsninger.

Tekst og foto: Dag Eivind Gangås

Det er fem år siden Gavita ble tatt over av internasjonale eiere, med hovedkontor i Nederland. Vidar Nordby representerer fortsatt selskapet som har en solid markedsandel i både Norge og Finland. I tillegg har vi faste kunder i både Sverige, Danmark og Island. Faktisk viser tallene en viss økning, til tross for – eller kanskje snarere på grunn av tøffe tider i gartnernæringen.

Datter med på laget
Siden sist vi besøkte Gavita i lokalene på Sem, utenfor Tønsberg, har det også vært en utskifting av staben. Ny på laget er Vidars datter, Anette Nordby de Lange. Hun begynte i juni, etter at Brita Berntzen valgte å takke ja til et annet jobbtilbud. Anette har 20 års erfaring fra retail i forskjellige bransjer, hvorav de siste 12 årene i ulike roller innenfor økonomi og forretningsutvikling i ARK Bokhandel.
-Erfaringen fra gartnerbransjen er vel ikke all verden, men jeg vokste jo opp med å hjelpe til i gartneriet til pappa. I tillegg har jeg vært ekstrahjelp i både Mester Grønn og Oasen Hageland. Når denne muligheten dukket opp, måtte jeg gå noen runder med meg selv. Det ligger selvsagt noen utfordringer i det å jobbe så tett sammen med nær familie. Men samtidig er selve jobben svært spennende, vi er en del av et stort internasjonalt selskap og det er en bransje som har et viktig samfunnsoppdrag. Dessuten slipper jeg daglig pendling inn til Oslo, noe som betyr mye for å få logistikken til å gå opp i en familie med tre barn og mann i full jobb. Så langt har det fungert over all forventning, og jeg trives godt med både jobben og samarbeidet med pappa, forteller Anette.
Også Vidar er svært fornøyd med ordningen.
-Ja, dette har gått overraskende fint. Det gjelder bare å gi hverandre rom og gjensidig respekt. Vi utfyller hverandre godt. Hun har en digital kompetanse som jeg bare kan drømme om, mens jeg har mer erfaring fra bransjen, forklarer han.

Kunden må lykkes
Som tidligere gartner har han erfaring fra begge sider av bordet. I tillegg er han fullstendig klar over at han er avhengig av at kundene lykkes for at Gavita skal lykkes. Derfor er han svært opptatt av at kundene skal gjøre investeringer som lønner seg, og at de bruker den tiden de trenger på beslutningsprosessen.
-Det er for eksempel mange som har trodd at jeg er negativ til LED, men det er absolutt ikke riktig. Jeg var skeptisk til teknologien så lenge jeg mente den ikke ville være lønnsom og det beste alternativet for kunden. Nå har forutsetningene endret seg, både med bedre teknologi og siden sommeren 2021 har vi fått et helt annet energimarked, så nå kan det være mange som bør vurdere et bytte, helt eller delvis, mener han.

Mye å spare
Og det er det mange som gjør. Det er ikke alle som synes det er verd investeringen, men andelen er sterkt økende. Enkelte kan spare opptil 45% på energiforbruket til lys ved å gå over til LED. Men som Vidar påpeker; man skal vite hva man driver med. Enkelte gartnere har beskrevet det som å lære å bli gartner på ny, fordi forutsetningene endrer seg på så mange vis når man bytter lyskilde. Men etter hvert som flere får erfaring innen ulike kulturer blir faren for å feile mindre.
-Ja, vi får mer erfaring. Men samtidig er det slik at to anlegg aldri er helt like. Derfor er det viktig å vurdere og beregne forutsetningene for hvert veksthus, fastslår Vidar, som med over 20 år i bransjen har god kunnskap om veksthusene til de fleste av kundene i Norden. I tillegg har vi daglig dialog med våre kolleger i Holland og utveksler erfaringer som gir god innsikt til vår utviklingsavdeling.

Mange løsninger
Vidar og Anette må selvsagt også vite hva de holder på med, spesielt fordi de nå kan tilby 12 forskjellige produkter på LED, i tillegg til HPS-produktene. De skal ellers også kunne tilby produkter fra søsterselskapet Agrolux, etter at den tidligere konkurrenten nå er eid av Gavitas morselskap, Hawthorne. WEGA LED produktene er nokså like og blir produsert på samme sted, men har blitt markedsført med både Gavita og Agrolux logo. Fremover kommer vi til å fortsette arbeidet med å tydeliggjøre merkevarene innenfor prohort og retail markedet, og styrke Agrolux i det nordiske markedet.

-Utviklingen går fortere enn noen gang, ikke minst fordi vi har sterke eiere som har evne, vilje og ressurser til å videreutvikle produktene. Det innebærer at vi har fått svært fleksible systemer som kan tilpasses de fleste behov. Kabelsystemene våre har blitt slik at vi kan koble til HPS eller LED som vi vil, gjerne annenhver, eller i den konfigurasjon og lysspekter som ønskes. Det er rent «plug and play». Vi har en bred portefølje av kunder, alle med ulike behov. Da er det viktig å ha mulighet til å skreddersy løsninger for de forskjellige behovene. Det er dessuten lagt vekt på kjøling og lysspredning som tilsvarer 1.000W-armaturene, fastslår Vidar -Vi er svært takknemlig for alle de gode kundene vi har i inn og utland, som gjennom en årrekke stadig kommer tilbake for nye prosjekter.